Jongeren en vrijwilligerswerk

Veel jongeren doen vrijwilligerswerk. Jongeren zijn vooral actief voor sportclubs en jeugdwerk. Veel jongeren doen aan vrijwilligerswerk zonder dat ze zich daar bewust van zijn. Bijvoorbeeld het draaien van een bardienst bij de sportvereniging. In alle soorten en maten is er vrijwilligerswerk te vinden. Bijvoorbeeld bij scouting, organisaties als Amnesty International, Greenpeace of in het buurtwerk. Maar ook in het buitenland als
vakantiebegeleiding of in kindertehuizen.

Waarom vrijwilligerswerk?

Mensen doen aan vrijwilligerswerk omdat ze er plezier in hebben of omdat ze graag mensen helpen. Sommige organisaties draaien voornamelijk op vrijwilligers omdat er geen geld is om mensen te kunnen betalen. Wel worden vrijwilligers regelmatig in het zonnetje gezet.

Veel gemeenten hebben een zogeheten vrijwilligersbureau waar je diverse vacatures voor vrijwilligers kunt vinden. Je kunt je jezelf ook inschrijven. Tijdens het doen van vrijwilligerswerk kunnen er natuurlijk ook ongelukken gebeuren. Je kunt schade veroorzaken, maar ook zelf schade lijden. Het is daarom belangrijk dat je daarvoor verzekerd bent.

In vergelijking met andere landen telt Nederland de meeste vrijwilligers. Een op de vijf Nederlanders doet vijf uur per week vrijwilligerswerk. De afgelopen tien jaar is het vertrouwen in de samenleving toegenomen. Dit is te zien aan de stijging van sociale contacten, de deelname aan politieke activiteiten en de inzet van het aantal vrijwilligers. In Friesland is de sociale samenhang het grootst. Mensen met een hogere opleiding doen over het algemeen ook meer vrijwilligerswerk.

Ook onder jongeren stijgt de populariteit van vrijwilligers. Niet alleen leer je veel nieuwe mensen kennen, maar je ontwikkelt jezelf ook doormiddel van het werk wat je doet. Je kan kwaliteiten ontdekken waarvan je nog niet wist dat je ze had. Misschien ben je een geboren leider, of kan je heel goed organiseren? Daarnaast staat vrijwilligerswerk heel goed op je CV. Het laat zien dat je maatschappelijk betrokken bent en dat laat een goede indruk achter bij werkgevers.