Jongeren met overgewicht

Overgewicht is momenteel een serieus probleem. Waar ligt dit aan en waarom heeft het zo’n grote plaats binnen onze samenleving. Een feit is dat overgewicht erg gevaarlijk kan zijn. Hoe kom je ervan af en hoe kun je het voorkomen? Om daar antwoord op te krijgen moet je eerst kijken naar de oorzaken.

Overgewicht bij jongeren

Kinderen spelen nauwelijks nog buiten en jongeren hebben veel “sociale” contacten via sites als hyves, twitter en facebook. Ook sommige medicijnen, de pil en zelfs genetische bepaling kunnen tot overgewicht leiden.

Het belangrijkste is het proberen te veranderen van de levenswijze. Gezond eten en voldoende beweging kan al veel opleveren. Voor beweging hoef je niet eens naar de sportschool. Een stevige wandeling van minimaal een halfuur na het eten is al voldoende. Ga sporten of een krantenwijk. Dan ben je aan het bewegen en verdien je ook meteen nog wat. Of vraag om andere medicijnen als je er steeds meer van aankomt.

Elke dag één stuk fruit

Waarom moet je elke dag voldoende fruit eten? Omdat het eten van voldoende fruit de kans op ziekten verkleint. Fruit bevat veel van de voedingsstoffen die je nodig hebt om goed te functioneren. Fruit bevat veel vitamines en mineralen die de bouwstenen van je lichaam zijn. Je bent eigenlijk verplicht om dagelijks voldoende fruit te eten. Je hebt immers maar één lichaam.

Soms heeft langzaam afvallen geen zin of wil men meteen een aantal kilo afvallen. In dat geval moet je een streng dieet volgen. Er bestaan verschillende hardnekkige afslanktips. Vaak moet je voor de eerste tien tips wel genoeg uithoudingsvermogen hebben, zowel lichamelijk als geestelijk.

Sporten is een goede manier om af te vallen. De kunst is om daarbij de juiste balans te vinden. Je hart moet net hard genoeg gaan pompen om zodoende meer energie te gebruiken maar ook weer niet te hard omdat men dan niet afvalt maar spieren kweekt. Wanneer je pijn gaat voelen, train je te hard en als je niet transpireert moet je een tandje bijzetten. Maak een gerichte planning voor de probleemzones (buik, benen, billen, armen etc.), en denk aan spieroefeningen, krachtoefeningen en cardiofitness. Vraag advies op je sportschool of aan je huisarts.

Behandelplan diëtist

Een behandelplan heeft de volgende inhoud:

  • Informatie over gezonde voeding, afhankelijk van leeftijd.
  • Persoonlijke adviezen over veranderingen in het voedingspatroon.
  • Praktische tips over het klaarmaken van voeding en maaltijden
  • Tips voor tussendoortjes
  • Adviezen voor feestjes, verjaardagen en vakanties.

Het opstellen en bijhouden van een eetdagboek/eetverslag hoort ook bij een dieetbehandeling. Dit geeft een goed inzicht in het eetpatroon en is een goed hulpmiddel bij het evalueren van de voortgang.

De beste zorgverzekeraar vinden

Denk jij dat je verschillende bezoeken aan de diëtist moet brengen? Dan wil je natuurlijk weten bij welke zorgverzekeraars je op dat gebied het beste af bent. Via de Top 5 jongeren Zorgverzekeringen kun je heel makkelijk verschillende zorgverzekeringen met elkaar vergelijken. Wel zo handig natuurlijk! Hopelijk heb je straks via ons een nog betere of goedkopere zorgverzekering.